Jympautbud

Jympautbud i Vårgårdaföreningen

 

Friskis&Svettis-jympan bygger på musik, rörelseglädje och ett positivt ledarskap. Träningen är lustfylld, effektiv samt fysiologiskt och medicinskt genomtänkt. Passen sätts ihop av varje ledare individuellt och varje pass är därför unikt och den personliga prägeln är en viktig del av Friskis&Svettis träningsidé. Träningen är allsidig och passen har samma uppbyggnad. Uppvärmning följs av rörlighet, styrka och kondition och avslutas med nedvarvning, stretch och avslappning. Det som skiljer jympatyperna åt är att de använder styrka och konditionsbitarna lite olika.

Soft träning - mjuk träning med extra hänsyn till leder och träning

Mjuk, lugn och inkännande träning för alla som vill ta extra hänsyn till leder och muskler. Soft träning är varsam, men inte försiktig. Den är lugn, men den fyller dig med energi. Vill du träna extra mjukt och hänsynsfullt mot leder och muskler? Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att soft-träning är precis vad ett stressat sinne längtar efter?

 

Jympa bas - hopplöst medryckande med musiken i centrum

Jympa passar dig som gillar att träna med musiken i fokus. Här följer rörelserna och känslan musikens karaktärer – från glatt och studstigt, via kraftfullt och explosivt till mjukt och harmoniskt. Ledaren inspirerar dig och gruppens energi hjälper dig att orka.

På Jympa får du allt i ett: konditionsträning, styrketräning och rörlighet. Du tränar helt utan redskap – din egen kropp är allt du behöver. Jympa bas är hoppfritt och uppbyggande men fortfarande kraftfullt. Här tränar du sånt som din kropp är gjord för. Du sträcker och roterar, trycker ifrån, sviktar och joggar. En genomkörare för hela kroppen som tränar både uthållig styrka, spänst och koordination. Jympa passar bra att köra i stora grupper, eftersom det är enkelt att hänga på. Gruppen ger extra energi och känslan av att vara en del av något större. Häng med på en omväxlande åktur med maximalt endorfinpåslag. Första gången? Det är bara att komma!

 

Jympa medel - utmanande & energifyllt med musiken i centrum

Jympa passar dig som gillar att träna med musiken i fokus. Här följer rörelserna och känslan musikens karaktärer – från glatt och studstigt, via kraftfullt och explosivt till mjukt och harmoniskt. Ledaren inspirerar dig och gruppens energi hjälper dig att orka.

På Jympa får du allt i ett: konditionsträning, styrketräning och rörlighet. Du tränar helt utan redskap – din egen kropp är allt du behöver. Jympa medel passar dig som är igång med din träning. Här tränar du sånt som din kropp är gjord för. Du sträcker och roterar, trycker ifrån, springer och hoppar. En genomkörare för hela kroppen som ger både uthållig styrketräning, spänst och koordination. Jympa passar bra att köra i stora grupper, eftersom det är enkelt att hänga på. Gruppen ger känslan av att vara en del av något större. Häng med på en omväxlande åktur med maximalt endorfinpåslag. Första gången? Det är bara att komma!

 

Jympa station soft - uppbyggande & ostressat med styrkecirkel

Jympa passar dig som gillar att träna med musiken i fokus. Rörelserna och känslan följer musikens karaktärer – från glatt och studstigt, via kraftfullt och bestämt till mjukt och harmoniskt. Ledaren inspirerar dig och gruppens energi hjälper dig att orka. På Jympa får du allt i ett: konditionsträning, styrketräning och rörlighet. Här tränar du sånt som din kropp är gjord för. Du sträcker och roterar, trycker ifrån, sviktar och går. Skön träning för hela kroppen som tränar både uthållig styrka, spänst och koordination. På Jympa station ger vi styrketräningen extra krydda med redskap som brädor, hantlar eller gummiband. Du blir ett tillfälligt litet team med några andra motionärer och växlar tillsammans mellan olika stationer. Funktionellt och peppande! Jympa station soft är hoppfritt och inkännande. Du har extra tid för att hitta rätt i rörelserna och utrymme att anpassa övningarna utifrån dina egna förutsättningar. Häng med på en omväxlande åktur med lusten i fokus. Första gången? Det är bara att komma!

 

Core - utveckla och utmana din stabilitet

Ligga, balansera, böja, rulla, klättra, hoppa. Core är grundträning som ökar din kroppskontroll genom övningar som utgår från våra naturliga rörelsemönster. Rygg, mage och sida är i fokus, men under passet får du också jobba med stabilitet i alla dina leder, din balans och rörlighet. Core passar dig som vill ha utmanande och funktionell träning, men kräver inga förkunskaper. Genom att träna upp din core får du en starkare och enklare vardag. Du tränar utan redskap, med kroppen som belastning. Nära golvet eller stående. Fokuserat eller fritt. Inåtvänt eller utåtriktat. Alltid med guidande ledarskap. Core stärker hela dig, inifrån och ut. Första gången? Det är bara att komma!

 

Core soft - hitta din stabilitet

Din kropps mittpunkt och kärna, din core, består av rygg, mage och sida. På Core soft är det här området i fokus men under passet får du också jobba med stabilitet i alla dina leder, din balans och din rörlighet. Under passet jobbar du i naturliga rörelsemönster, som att böja dig ner, sträcka dig upp och vända dig om. Core soft är grundträning som ökar din kroppskontroll och förbättrar din hållning. Det gör dig starkare både på träningsgolvet och i vardagen. Du tränar utan redskap men med kroppen som belastning. Nära golvet eller stående. Fokuserat eller fritt. Inåtvänt eller utåtriktat. Alltid med guidande ledarskap.

På Core soft har du gott om tid att komma in i varje övning och ledaren har ett extra stort fokus på att hjälpa dig hitta rätt i övningarna. Passet passar extra bra om du är ny, ovan eller om du vill träna i ett ostressat tempo.

 

Step explode är dans för dig som vill hårdträna. Det här är ett kraftfullt pass där stepbrädan ger dig både extra träningseffekt och mer dansutmaning. Varje låt har sin egen karaktär, koreografi och sätt att använda brädan. Karaktären på passet är energirik, explosiv och effektfull. Step explode nyttjar musikens detaljer för att ge roliga finesser i koreografierna. Utan att blanda in krångliga steg och långa sekvenser. Här får du tuff konditionsträning med inslag av spänst och snabbhet. Då och då letar också en liten styrkeövning sig in i dansen. Det här är alltså dans med en stor portion power. Första gången? Det är bara att komma!

 

SkivstångIntervall - ösig styrketräning med intervallfinal

På SkivstångIntervall får du rak styrketräning med ösiga intervaller som slutkläm. Här tränar du i grupp med hjälp av en skivstång och fria vikter till drivande musik. Efter styrketräning för hela kroppen avslutar du med 15 minuter intervallträning – enkla och ösiga övningar som ger finalkänsla och får upp flåset ordentligt. Ledaren guidar dig till rätt teknik och peppar dig att orka mer. Det är du som väljer vikterna och hur jobbigt passet blir. På SkivstångIntervall tränar du stabilitet, kondition och styrka för hela kroppen. En styrkeupplevelse med konditionstopping och mycket musikkänsla. Passet är 75 min. Första gången? Kom i god tid så hinner du plocka fram alla prylar i lugn och ro. Fråga ledaren om du vill ha hjälp.

 

Skivstång maxa - tyngre lyft, mer styrka

Maxa styrketräningen med det här utmanande skivstångspasset. Inspirationen kommer från klassisk styrketräning, tyngdlyftning och styrkelyft. Skivstången är ständigt närvarande. I uppvärmningen får du bekanta dig med övningarna. Sedan tränar du igenom hela kroppen. Skivstång maxa passar dig som har tränat med skivstång tidigare och vill ta träningen till nästa nivå. Passet fokuserar på styrka, teknik och raka övningar. Du bestämmer själv hur tungt du vill lasta din skivstång och du jobbar inte i takt till musiken. Ledaren guidar dig genom passet och peppar dig att orka de där sista repetitionerna av varje övning.

I passets första del är fokus på tung styrketräning. Varje övning återkommer vilket ger dig chansen att utmana ordentligt. I den andra delen jobbar du snabbt och explosivt. I sista delen får du maxa din uthålliga styrka och flås i ett flöde av övningar. Bli bästis med stången på Skivstång maxa. Skivstång maxa är ett Limited edition-pass, det finns under 2018 så passa på att testa!

Första gången? Se till att du har bra koll på skivstången som träningsredskap innan du kommer på passet.

 

 

Familjefys - lekfullt fyspass för 6–12-åringar och vuxna tillsammans

Familjefys är ett cirkelpass för barn och vuxna. Här tränar du och ditt barn allsidigt med fokus på sånt kroppen är gjord för att göra, som att dra, pressa, hoppa och böja. Bered er på en fartfylld och ösig upplevelse tillsammans! Passet passar barn i åldern 6–12 år. Passet börjar med att ledaren går igenom cirkelns alla övningar. Varje station kan anpassas så både barn och vuxna får en rolig och utmanande övning. Väl där kör ni övningen tillsammans och kan peppa varandra till max. Ledaren teknikguidar under passets gång. Familjefys är omväxlande och passar barns sätt att växla mellan fullt ös och vila. Övningarna är lekfulla och bygger både på enklare redskap och helt redskapslösa varianter. Kör så det ryker på Familjefys! Första gången? Det är bara att komma! Gärna i god tid så du inte missar genomgången av stationerna passet består av.

 

Löpning kvalitet - vässa ditt löpsteg

Att träna löpning är ju bara att springa. Absolut, men när du väl synar löpningen i sömmarna finns det så mycket mer att upptäcka. På Löpning kvalitet får du utmana teknik, snabbhet, explosivitet och löparstyrka i olika övningar. Kanske blir det intervallträning, backträning eller teknikövningar som skipping och mångsteg. Löpning kvalitet passar dig som har sprungit lite förut. Konditionsträningen och teknik är i fokus. Belastning och tempo varierar genom passet. Ny kunskap om din löpning får du av bara farten. Häng på för en ny löparupplevelse. Ditt löpsteg förtjänar högsta kvalitet! Första gången? Det är bra om du löptränat ett par gånger förut, då får du ut lite mer av passet. Välkommen!

 

Spin distans - trampa loss med musikfeeling

På Spin distans får du effektiv konditionsträning utan konstigheter. Du tränar på en spincykel och cyklar i tre olika positioner, en sittande och två stående, för att variera träningseffekten. På Spin distans bildar musikens olika karaktärer ett ”landskap” av tunga uppförsbackar, snabbare passager och sköna raksträckor. Ledaren guidar dig genom passet, men du bestämmer hur tufft det blir för dig; med hjälp av motståndsreglaget styr du om du vill ta det lite chill eller trycka på ordentligt. Känslan är fokuserad och peppig genom passet, med dämpad belysning. En chans att träna dig riktigt skönt svettig! Första gången? Inga förkunskaper behövs. Det är bra om du är minst 150 cm lång på grund av spinningcykelns storlek.

 

Spin intervall - Peppad intervallträning på spincykel

Spin intervall är passet för dig som vill utmana och förbättra din kondition. Här får du riktigt effektiv konditionsträning genom att varva intensiva intervaller där du tar i som attan med lugnare återhämtningar.

Det är du själv som väljer och reglerar motståndet på din spincykel. Spinning är skonsamt för knäna, oavsett om du väljer att ta det lugnt eller utmana dig ordentligt.

Känslan är fokuserad med mycket pepp och jäklaranamma. Belysningen är oftast dämpad, så att du kan gå in i dig själv och hitta dina extra superkrafter. Drivande musik hjälper dig att orka. Intervallpassen finns i flera varianter med längre eller kortare intervaller. Oavsett upplägg guidar ledaren genom passet och peppar dig till stordåd. En möjlighet att spränga dina gränser!

Första gången? Inga förkunskaper behövs. Det är bra om du är minst 150 cm lång på grund av spinningcykelns storlek.

Hyra Fridhemshallen?

Se HÄR!

Medlemsförmåner

Hittar du HÄR!

Anmälan nyhetsbrev

* obligatoriskt

Genom att klicka på "skicka" godkänner du att föreningen lagrar din mailadress. Du kan när som helst avsluta prenumerationen genom att klicka på "unsubscribe" som medföljer i alla nyhetsbrev. Din mailadress tas då omedelbart bort.