TRÄNING

Jympautbud i Vårgårdaföreningen

 

 

Friskis&Svettis-jympan bygger på musik, rörelseglädje och ett positivt ledarskap. Träningen är lustfylld, effektiv samt fysiologiskt och medicinskt genomtänkt. Passen sätts ihop av varje ledare individuellt och varje pass är därför unikt och den personliga prägeln är en viktig del av Friskis&Svettis träningsidé. Träningen är allsidig och passen har samma uppbyggnad. Uppvärmning följs av rörlighet, styrka och kondition och avslutas med nedvarvning, stretch och avslappning. Det som skiljer jympatyperna åt är att de använder styrka och konditionsbitarna lite olika.

Soft träning - mjuk träning med extra hänsyn till leder och träning

Mjuk, lugn och inkännande träning för alla som vill ta extra hänsyn till leder och muskler. Soft träning är varsam, men inte försiktig. Den är lugn, men den fyller dig med energi. Vill du träna extra mjukt och hänsynsfullt mot leder och muskler? Kanske är du ny, ovan eller äldre. Kanske tränar du tufft och vill varva med mer återhämtande träning. Eller kanske känner du att soft-träning är precis vad ett stressat sinne längtar efter?

 

Cirkelfys - funktionell, sportig träning i stationer

Cirkelfys är ett instruktivt, funktionellt pass där det mycket handlar om rörelsekvalitet med närvaro. Med Cirkelfyspasset vill vi skapa förutsättningar för att kroppen ska kunna utföra det den är byggd för. Att kunna sträcka, böja, rotera i rörelser där stora delar av kroppen jobbar tillsammans. I fokus står teknik, hållning och att bana in rörelserna rätt. Därefter tar vi i och belastar i övningarna.

 

Jympa bas – från grunden utan hopp

Bas är en skonsam jympa som bygger upp styrka, kondition och rörlighet från grunden. Bas är hoppfri, men innehåller lite jogging och andra steg som lättar från golvet.

 

Jympa medel - högre tempo och hopp

Medel passar dig som är van att träna och vill ha mer krävande styrke- och konditionsövningar. Medel har tuffare tempo. Tyngre övningar varvas med lättare och hopp varvas med hoppfria steg.

 

Jympa puls - jympa med mer utrymme för kondition

Puls är ett jympapass för dig som är van att jympa, gillar tempo och inspireras av rörelseutmaningar. I Jympa puls följer vi musikens driv med roliga steg, ös och pulshöjande övningar i ett längre konditionsavsnitt.

 

Pulsjympa finns på både bas- och medelnivå. Jympa på basnivå är hoppfri, har mindre belastning på enskilda övningar och tempot är något lugnare.

 

Soft station - soft jympa för med styrketräning i stationer

Soft station är ett jympapass med extra styrkefokus. Det är ett ca 70 minuter långt pass som rymmer både jympans allroundträning och extra styrke- och stabilitetsträning. Passets inledning och avslutning med en skön uppvärmning och svettigt konditionsavsnitt känner du igen från vår klassiska jympa. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. Soft station rymmer träning och gemenskap. Under stationsträningen tränar vi i små grupper och peppar varandra. Ledaren visar och instruerar. Du anpassar övningarna efter ork och förmåga.

 

Station/medel - jympa med styrketräning i stationer

Station är jympa för dig som gillar enkel och styrkeinriktad träning. Med träning i stationer blir passet peppande och omväxlande. Passet inleds och avslutas med en skön uppvärmning respektive ett svettigt konditionsavsnitt som du känner du igen från vår klassiska jympa. Mittdelen däremot har annan karaktär. Där delar vi upp oss och tränar styrka i stationer, ibland med redskap som brädor, hantlar, eller gummiband. Vi kör fyra stationer i fem varv och jobbar ungefär en minut per station. Även om Station är vår mest styrkeinriktade jympa så får du fortfarande allsidig träning av styrka, kondition och rörlighet. Passet är 60 minuter.

 

Core - funktionell träning med fokus på bålstabilitet

Träna och utmana dig själv i styrka, stabilitet, balans och rörlighet. Coreträningen bygger både på enkla och mer fokuserade övningar och på större, sammansatta övningar för hållning, stabilisering och balans. Du tränar utan redskap, det vill säga med kroppen som belastning och utgår från olika utgångsställningar både på golvet och i stående. Passet vänder sig till dig som är igång med träning och vill komplettera med mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet. Core har ingen uttalad konditionsträning, så komplettera gärna med t ex spinning, jympa, stavgång, jogging eller liknande. Passets nivå utgår från medelnivå, men många övningar kan du välja att göra både mer eller mindre krävande utifrån ledarens instruktioner.

 

Intervall Flex - tufft kombipass för kondition, styrka och rörlighet

Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

IntervallFlex är ett träningspass du lämnar med ett nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

 

SkivstångIntervall - effektiv styrketräning och tuff kondition

Ett Skivstångspass som plussats på med 15 minuter konditionsträning i intervallform. Konditionsövningarna är enkla men rejält jobbiga, om du vill. Passet vänder sig till dig som är vältränad och som vill komplettera Skivstång med konditionsträning i ett och samma pass. Passet är 75 minuter.

 

Familj - lekfull jympa för barn och vuxna tillsammans

Familjejympan är lekfull Jympa för barn 2-6 år och vuxna tillsammans. Det är roligt, spännande, och omväxlande. Här samlas våra yngsta deltagare för att ha kul och röra sig till musik. Fokus är på grovmotorisk träning och lekfulla rörelser som kommer ur musiken. Vi skapar förutsättningar för barnens naturliga och spontana förhållningssätt till rörelse. Effekten av enskilda rörelser är mindre viktig.

 

Löpträning kvalitet

Ett kvalitetspass som utmanar kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka. I kvalitetspasset blandar vi övningar där vi utmanar kondition, teknik, snabbhet och löpstyrka. Vi strävar efter stor variation i tempo och belastning. Arbetsperioder varvas med återhämtning. Såsom tidigare är det bra om du relativt obehindrat kan jogga eller springa 5 km. Vi träffas ombytta vid Kullingshofstugan på tisdagar kl 18.00

 

Skivstång maxa (Limited edition 2018)

Maxa styrketräningen med det här utmanande skivstångspasset. Inspirationen kommer från klassisk styrketräning, tyngdlyftning och styrkelyft. Skivstången är ständigt närvarande. I uppvärmningen får du bekanta dig med övningarna. Sedan tränar du igenom hela kroppen.

 

Skivstång maxa passar dig som har tränat med skivstång tidigare och vill ta träningen till nästa nivå. Passet fokuserar på styrka, teknik och raka övningar. Du bestämmer själv hur tungt du vill lasta din skivstång och du jobbar inte i takt till musiken. Ledaren guidar dig genom passet och peppar dig att orka de där sista repetitionerna av varje övning.

 

I passets första del är fokus på tung styrketräning. Varje övning återkommer vilket ger dig chansen att utmana ordentligt. I den andra delen jobbar du snabbt och explosivt. I sista delen får du maxa din uthålliga styrka och flås i ett flöde av övningar. Bli bästis med stången på Skivstång maxa.

 

Skivstång maxa är ett Limited edition-pass, det finns under 2018 så passa på att testa!

 

Step explode

Step explode är dans för dig som vill hårdträna. Det här är ett kraftfullt pass där stepbrädan ger dig både extra träningseffekt och mer dansutmaning. Varje låt har sin egen karaktär, koreografi och sätt att använda brädan. Karaktären på passet är energirik, explosiv och effektfull.

 

Step explode nyttjar musikens detaljer för att ge roliga finesser i koreografierna. Utan att blanda in krångliga steg och långa sekvenser. Här får du tuff konditionsträning med inslag av spänst och snabbhet. Då och då letar också en liten styrkeövning sig in i dansen. Det här är alltså dans med en stor portion power.

 

Spinning

På Spin distans får du effektiv konditionsträning utan konstigheter. Du tränar på en spincykel och cyklar i tre olika positioner, en sittande och två stående, för att variera träningseffekten.

 

På Spin distans bildar musikens olika karaktärer ett ”landskap” av tunga uppförsbackar, snabbare passager och sköna raksträckor. Ledaren guidar dig genom passet, men du bestämmer hur tufft det blir för dig; med hjälp av motståndsreglaget styr du om du vill ta det lite chill eller trycka på ordentligt.

 

Känslan är fokuserad och peppig genom passet, ofta med dämpad belysning. En chans att träna dig riktigt skönt svettig!

 

 

Hyra Fridhemshallen?

Se HÄR!

Medlemsförmåner

Hittar du HÄR!

Anmälan nyhetsbrev

* obligatoriskt

Genom att klicka på "skicka" godkänner du att föreningen lagrar din mailadress. Du kan när som helst avsluta prenumerationen genom att klicka på "unsubscribe" som medföljer i alla nyhetsbrev. Din mailadress tas då omedelbart bort.